Rungkaikan kekusutan dan masalah perundangan anda

hubungi kami di talian hotline 019 273 4253 atau emailkan pertanyaan anda ke Pertanyaan

11 Mac 2019

BAGAIMANA UNTUK MEMFAILKAN SAMAN MALU/FITNAH?




Kami juga menyediakan Borang Kes yang anda boleh isi untuk mengetahui secara lebih mudah dan cepat samada anda mempunyai kes fitnah atau pun tidak. Klik BORANG KES FITNAH . Masukkan email anda dan jawab soalan-soalan ringkas melalui borang tersebut.

PEGUAM KAA

Editor & Penulis

Barisan para peguam Khalek Awang & Associates mempunyai pengalaman 10 ke 15 tahun didalam mengendalikan pelbagai kes di pelbagai Mahkamah. Hubungi 019 273 4253 untuk sebarang penetapan temujanji.

171 Pertanyaan:

  1. Balasan
    1. Tuan/Puan boleh menghubungi kami di 034142 5281 (En.Hafeez atau Cik Fateha)

      Padam
    2. Aslamualaikum...
      Boleh ka sy bertanya tentang saman malu
      Cerita tentang...isteri sya telah jumpa henset di tempat kerja apa bila dia memgambil henset 2 dan bertanya kepada sya apa yg harus kita buat,sy kita tgu sehingga tuan mai...apabila sya memdapati tuannya tidak hadir sya bawak balik rumah kerana sy dan isteri sya kerja malam tiba ke esok mlm tuannya datang bertanya kepada isteri sya tentang henset itu isteri sy mejawab ya ad tanpa mehirau kan isteri sya sedang berkerja pada waktu itu dengan pertanya yg agak memalu kan awt simpan henset 2 lama2 oleh kerana pentekaran sya dan isteri di buang kerja walau henset deserah kan kembali

      Padam
  2. Assalam

    seseorang telah menuduh sy melakukan jenayah & sy telah ditahan di dlm lokap polis selama 4 hari. Kini, sudah 4 bulan berlalu & DPP masih belum mendakwa saya di mahkamah. Adakah saya boleh saman fitnah individu tersebut?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Laporan polis semata-mata, sekiranya kandungannya tidak benar sekaliipun tidak membolehkan Tuan/Puan mengambil tindakan untuk Saman Fitnah kerana ianya terlindung dibawah Absolute Privilege (Perlindungan Muktamad). Tuan/Puan boleh rujuk kepada rencana kami yang bertajuk Jenis-Jenis Pembelaan Untuk Kes-Kes Fitnah.

      Padam
    2. Soalan yang baik tuan yang bertanya. Apakah tindakan lain yang boleh diambil terhadap orang yang membuat tudahan palsu tersebut dan adakah dia akan di tahan di lokap seperti yang di alami oleh tertuduh. Mohon penjelasan. Terima kasih.

      Padam
    3. Seseorang yang membuat laporan palsu boleh didakwa di bawah seksyen 182 Kanun Keseksaan. Sekiranya disabitkan, pembuat laporan palsu boleh dikenakan hukuman penjara sehingga 6 bulan atau denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya sekali.

      Padam
  3. Assalamualaikum, tuanpertanyaan..jika seseorang telah memuatnaikkan gambar isteri saya dan menceritakan tentang isteri saya ini seorang bankrap didalam facebook tanpa izin,bolehkah saya mengambil tindakan saman malu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekiranya perbuatan tersebut berserta dengan suatu penyataan fitnah (tidak benar) maka Tuan boleh mengambil tindakan. Sekiranya tidak maka tuan boleh membuat aduan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk penyiaran tanpa kebenaran.

      Padam
  4. ASSALAMUALAIKUM SAYA HENDAK BERTANYA JIKA SESEORANG TELAH BERCAKAP SAYA ANAK HARAM BOLEHKAH SAYA MENGAMBIL TINDAKKAN SAMAN MALU ATAS BELIAU TERIMA KASIH

    BalasPadam
  5. ibu mentua sya mengatakan saya mengusir ank2 dia untuk mengusai rumah kediaman mereka sedangkan ank 2 mereka sendiri yang berpindah keluar dari rumah kerana mengikuti suami mereka yg berkerja

    BalasPadam
  6. assalamualaikum,jika seseorang menghantar whatsup mencaci dan memaki hamun sya dan mengatakan ibu sya melakukan hubngan seks dgn lelaki lain sehgga melahirkan sya serta mengatakan sya anak luar nikah dan anak haram boleh sya failkan saman

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ibu tuan/puan boleh mengambil tindakan kerana fitnah tersebut adalah terhadap ibu tuan/puan dan disampaikan kepada tuan/puan sbg pihak ketiga. Tuan boleh mengambil tindakan sekiranya fitnah tersebut disampaikan kepada pihak ketiga.

      Padam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  8. Assalam..sy ingin bertanya...seseorg telah mngatakan kepada sy melalui wassap utk menyaman sy atas seksyen 43 iaitu mengganggu rumah tangga beliau dan sedangkan beliau mngetahui bahawa sy juga tdak tahu yg suaminya itu suami org..beliau berbuat begitu atas niat ingin memalukan sy, kerana mrh terhadap suami beliau.dia juga ingin membuat repot polis dan ingin mengganggu sy di tempat kerja kerana sy tidak mahu berjumpa dgn beliau.jd di sini sy terasa amat terganggu dgn apa yg beliau katakn kepada sy dan sy yakin sy tidak bersalah.sy ingin bertanyakn pendapat apa yg boleh sy buat dan tindakan apa yg sewajarnya..tq..01155024437

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Sekiranya apa yang disebarkan itu fitnah maka Tuan boleh merujuk kepada peguam untuk memulakan tindakan.

      Padam
  9. Salam. saya ingat bertanya,apakah cara untuk Saya buat saman malu. Sy di fitnah/viral dan menjejaskan emosi dan kerjaya saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Sekiranya apa yang disebarkan itu fitnah maka Tuan boleh merujuk kepada peguam untuk memulakan tindakan.

      Padam
  10. salam sye nk tnye.. proses utk saman ni mcm mne.. ade org tlh memfitnah sye sehingga memalukn stu family dan org tersebut telah memberitahu semua org.. pdhl bnde tu fitnah.. jd sye nk thu proses dye utk sye truskn

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam, tuan/puan perlu pastikan apa yang disebarkan itu adalah fitnah (pembohongan) yang ditujukan kepada tuan. Sekiranya fitnah tersebut dalam bentuk teks, buat salinan atau printkan pernyataan fitnah tersebut. Sekiranya dalam bentuk kata-kata, maka pastikan ada saksi yang menyokong. Selepas semua dikumpulkan, tuan/puan boleh berjumpa dengan mana-mana peguam untuk buka fail. Peguam akan nilai dan akan menyediakan saman bagi pihak tuan/puan. Tuan/puan juga perlu bersedia untuk membayar kos-kos yang akan diminta oleh peguam tuan/puan.

      Padam
  11. Assalam...saya nak tanya..saya ada wassap sorg perempuan ni..sy ada bg gmbar sy yg kurang senang...tpi masih berpakaian dan sy ada bersembang dgn dia perkara2 yg kurang sopan..dan pernah mintak gambar perempuan tu..tapi dh padam dan x sebarkan.. bila mana sy sedar perbuatan tu mmg salah..saya tarik balik kata2 tu dan saya minta maaf..mereka meminta sejumlah wang yg byk utk membayar supaya mereka tidak membuat saman malu keatas saya..adakah boleh mereka mengambil tindakan keatas saya dgn saman malu sbnyak RM500k..mohon pencerahan..terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekiranya sesuatu perbuatan tersebut berserta dengan suatu penyataan fitnah (tidak benar) maka Tuan boleh mengambil tindakan. Sekiranya tidak maka tuan boleh membuat aduan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk penyiaran tanpa kebenaran dan juga membuat laporan polis diatas asas bahawa tuan telah diugut. Berhati-hati lah di dalam berinteraksi di laman sosial.

      Padam
  12. Namun sekiranya saya sudah memohon maaf dan mereka meminta sejumlah wang sebagai selesai kes dan mereka mengugut saya lagi sekiranya saya tidak memberi sejumlah wang diingini mereka..mereka mahu memfailkan saman malu terhadap saya..adakah itu dibenarkan..kerana niat mereka hanyalah untuk mengugut saya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekiranya Saman difailkan maka peguam perlu meneliti kandungannya terlebih dahulu. Sekiranya Saman tersebut tidak berasas berdasarkan kandungan maka peguam akan memberikan nasihat yang bersesuaian.

      Padam
  13. Saya nak tanya berkenaan gaji. Majikan still tak bayar gaji pada tarikh yang dijanjikan dan tiada apa2 update utk dapat berurusan dengan majikan dan jalan terakhir adalah viral untuk dapatkan majikan memberi respond pada kami dan staff hanya tuntut hak gaji tiada isu berkenaan untuk membuka aib atau malukan majikan. Adakah berhak majikan untuk tuntut saman malu pada staff?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selagi ianya tidak melibatkan tuduhan tuduhan tidak benar dan fitnah, maka majikan tidak boleh memfailkan tindakan melalui Saman Fitnah. Kami nasihatkan agar kekusutan dengan majikan dibuat melalui saluran yang betul yakni membuat aduan ke Kementerian Sumber dan Manusia. Tuan boleh rujuk di https://mohr.spab.gov.my/eApps/system/index.do?showPage=faq dan bukan melalui viral.

      Padam
  14. Apakah tindakan yg sewajarnya bila kak ipar tuduh saya mencuri hp nya dgn perkataan. Dan memeriksa bilik tidur saya. Hingga membuat saya rasa sgt tertekan. Ini kali kedua tuduhan tanpa bukti oleh dia kepada saya. Tuduhan yg pertama dulu ternyata anak nya sendiri yg diam2 mengunakan duit dia yg hilang. Dituduh saya yg mencuri. Tetapi. Walau dh tau kebenaran tetap dia tidak menunjukkan rasa bersalah atau minta maaf. Bolehkah saya failkan saman fitnah atas tuduhan yg terbaru ni keatas saya. Berapakah kos nya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebelum tuan ingin mengambil apa-apa tindakan yang melibatkan Mahkamah terutamanya kes-kes seperti kes fitnah, kami nasihatkan agar tuan mengambil kira samada tindakan tersebut berbaloi atau pun tidak. Kos guaman untuk memfailkan kes fitnah di Mahkamah boleh mencecah dari 4 angka ke 5 atau 6 angka bergantung kepada keseriusan sesuatu kes.

      Padam
  15. Dan bagaimana caranya
    . Terima kasih..

    BalasPadam
  16. Salam...Kakak ipar telah menuduh saya mengunakan sihir terhadap suami supaya tunduk kepada saya...cerita ini d sampaikan sendiri oleh suami kepada saya...bolekah saya mengambil tindakan terhadap kakak ipar?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Sekiranya apa yang disebarkan itu fitnah maka Puan boleh merujuk kepada peguam untuk memulakan tindakan.

      Padam
  17. Salam, bapa saudara saya telah memanggil saya dgn menggunakan perkataan gay semenjak 2017 hngga skrg di ruangan komen Facebook sedangkan saya bukan gay (cth: haha geng gay/ ahmad geng kunyit ha ha) saya juga ada reply supaya jangan komen perkara yang tidak benar. Sehingga tnpa saya sedari perkara ini menimbulkan kesan ktika saya brjln di awam,saya kerap trserempak dgn org yg x saya kenali mmggil saya gay & ada juga menanyakan adkh saya gay krana dia trnampak komen itu. Blhkah saya saman fitnah terhadap bapa saudara saya?

    BalasPadam
  18. Salam. Saya nk tanya, kalau ada seseorang itu ada buat fitnah kat kita, dan kita telah buat saman malu terhadapnya. Tetapi, bagaimana pula ingin hentikan saman malu itu sekiranya sudah memaafkan kesalahannya?
    Sekiranya mahkamah ditangguhkan, adakah perlu membayar bayaran penangguhan itu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh minta peguam yang mengendalikan kes cik untuk tarik balik Saman tanpa kos. Tapi kos peguam cik masih perlu cik bayar sepenuhnya.

      Padam
  19. Salam saya nk tnya.. jika saya watsapp dh bertnya tentang pulangan wang deposit tp tidak ada respon setelah pihak sana membaca kali kedua saya watsapp dan mdpti saya diblock .. jika saya bertnya dlm facebook apa yg perlu saya buat? ataupun bertnya diruang komen meminta pihak berkenaan membalas pesanan saya adakah dikira saya memfitnah/atau menviralkan pihak sana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pastikan pertanyaan/permintaan dibuat berdasarkan dokumen dan fakta. Jangan melibatkan pembohongan atau fitnah. Sesuatu kebenaran yang memalukan tidak semestinya membolehkan seseorang menyaman atas dasar fitnah.

      Padam
  20. Salam saya Tanya adakah says boleh buat saman malu terima rakaman perbualan telefon antara kawan saya dengan majikannya didalam perbualannya majikan Dia Ada menuduh saya.menghasut Dan membuat Surat tuntutan gaji semasa pkp baru ni. Majikan dia Juga ada menghina saya dengan menyatakan saya tahi punya orang dan menganggap saya sebagai binatang bukan manusia. Boleh kah saya buat saman malu

    BalasPadam
  21. Disini saya ingin mengetahui , bahawa saya telah disaman malu sebanyak 180k atas kesalahan menuduh dan membuat beliau kerugian masa kerja dan hilang kontrak kerja , tetapi saya mempunyai bukti yang cukup untuk disabitkan kesalahan beliau, adakah saya boleh menuntut sebarang bayaran tanpa kidmat peguam ? , dan bolehkah saya menuntut bayaran mengikut jumlah yang beliau tujukan kepada saya ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh tetapi disarankan menggunakan khidmat peguam.

      Padam
  22. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  23. Salam..Utk kes saman syarikat akhbar yg menyebarkan berita tanpa kebenaran dan doktor yg mula2 viral kn kes itu,berapakah kos upah peguam yg perlu saya sediakan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bergantung kepada komplikasi kes, bilangan dokumen dan pengalaman peguam. Ianya bergantung dan mungkin berbeza dari satu peguam ke satu peguam yang lain. Boleh hubungi peguam pilihan untuk mendapatkan quotation.

      Padam
  24. Salam.. Saya hendak tanya.. Saya dapat whasap dari seseorang mengatakan saya kacau isterinya sedangkan saya tidak pernah buat demikian dan dia juga telefon saya dan saya tidak angkat. Dan juga mengganggu emosi keje saya. Apa tindakan yg sepatutnya diambil

    BalasPadam
  25. Assalam Tuan, saya ingin bertanya bolekah saya failkn saman malu atas gambar yg menuduh saya melakukan perbuatab tidak elok sdgkn saya tidak berdua dan gambar tersebut diambil oleh ank teman lelaki saya dalam keadaan candid.. org yg menuduh saya turut menghina saya sehingga berjaya menyakinkan keluarga teman lelaki saya ttg perkara yg tidak benar ttg saya. Mohon advise dari Tuan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Sekiranya apa yang disebarkan itu fitnah maka cik boleh merujuk kepada peguam untuk memulakan tindakan.

      Padam
  26. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  27. Salam and Hi.
    bekas ibu mertua saya telah memfitnah saya dengan menghantar message kepada bapa saya, selepas dua hari dari itu..dia telah membuat laporan polis dan menuduh saya mendera anak-anak kandung saya. namun dia telah menarik balik report tersebut pada hari yang sama atas alasan untuk memberi pengajaran kepada saya. hasil siasatan awal pihak polis dan hospital, tiada kesan dera pada badan anak-anak saya. disebabkan mengikut prosedur polis bagi membantu siasatan, saya telah direman di dalam lokap selama 4H 3M. bole kah saya membuat saman fitnah dan malu atas tindakan bekas mertua saya terhadap saya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Sekiranya apa yang disebarkan itu fitnah maka cik boleh merujuk kepada peguam untuk memulakan tindakan.

      Padam
  28. Assalamualaikum dan salam sejahtera

    saya telah digelar sebagai "hantu" oleh leader/manager di dalam group whatsapp company saya hanya kerana saya terlupa untuk mengisi nama di dalam borang cuti dan telah "bahan" saya juga kerana saya tersalah ejaan di dalam borang cuti..saya terguris dan rasa malu dengan orang2 yang berada di dalam group company saya..saya telah laporkan perkara ini pada majikan saya tetapi seperti tiada apa2 tindakan yang di buat olehnya..adakah saya boleh buat apa2 tindakan seperti saman ke atau sebaliknya terhadap leader/manager saya yang telah apa beliau buat di dalam group whatsapp company saya?..saya tidak normal seperti orang lain dan sering menjadi bahan ejekan dengan orang2 di dalam company saya..Terima kasih dan harap dapat membantu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Sekiranya apa yang disebarkan itu fitnah maka cik boleh merujuk kepada peguam untuk memulakan tindakan.

      Padam
  29. As salam dan salam sejahtera,
    Saya ingin bertanya,saya mempunyai hubungan dengan anak dara orang, ada 3 orang di dalam keluarga teman wanita saya,iaitu perrama sekali ipar teman wanita saya, ibu dan kakak nya,mereka memfitnah saya dengan mengatakan saya baik dengan keluarga mereka bersebab sedangkan mereka bukan dari golongan kaya, kedua mereka memfitnah saya menggunakan sihir utk menundukkan teman wanita saya, ketiga mereka mengatakan yg sy mempergunakan anak/adik mereka utk kesenangan sy, keempat mereka memgatakan sy adalah tokan/penjual dadah, fitnah ini mereka katakan langsung di depan teman wanita saya dan bermula dari ipar teman wanita sy, kemudian pernah kakak teman wanita sy membuat panggilan telefon kepada teman wanita sy semasa sy bersama 2 rakan lagi dan mendengar secara langsung fitnah yg diceritakan kepada teman wanita sy dihadapan kami bertiga. Persoalan nya, adakah sy boleh mengambil tindakan saman fitnah terhadap mereka bertiga iaitu ibu, kakak dan ipar teman wanita sy sedangkan mereka memfitnah sy secara verbal dan tiada bukti seperti screenshot whatsapp atau sebagai nya? Harap tuan dapat beri pencerahan kepada sy dan pandangan sama ada sy boleh membuat tuntutan saman fitnah terhadap mereka, kerana menjejaskan reputasi sy dan bakal hubungan sy dgn teman wanita yg tidak lama lagi akan bernikah. Dan utk pengetahuan tuan, apa yg mereka katakan sememangnya tidak betul..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh baca rencana kami diatas untuk penjelasan yang lebih terperinci. Sekiranya tuan berhasrat untuk mengahwini teman wanita tuan, tindakan menyaman ahli keluarga teman wanita tuan bukanlah suatu langkah yang bijak.

      Padam
  30. Maaf sy nak tanya kalau saya nak saman malu@fitnah seseorang tu sebab dia menuduh saya yang bukan sedangkan perkara itu sy tak buat melalui whtsapp dan tuduhan dan fitnah dia tu beunsur perkataan yang lucah memandangkan sy ini adalah ibu tunggal?

    BalasPadam
  31. Saya telah buat aduan pada CIDB dan KPKT serta pergi berjumpa dengan MAjlis Daerah dan Pejabat Tanah berkenaan kontraktor rumah yg telah menipu kami dan menceritakan apa yg telah terjadi. Bolehkah dia fail saman fitnah terhadap saya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuan mempunyai pembelaan yang baik sekiranya Saman difailkan atas asas fitnah.

      Padam
  32. salam saya seorg badan brunifom saya tlh d tgkap slma 3hari di dalam lokap ats tduhan terlibat mncuri mtosikal pda hakikatnya sya tdk trlibt sama skli...dn dibebaskan tnpa syarat slps pncuri tlh d thn..org yg buat thadap saya adlh pgawai kanan sya sdri...org lain yg buat sya d pslhkan buta2 tdo lokap..angkara cuba mnjtuh kn sya dn igin memalukan sya dn istri...adkh saya blh file kn saman thp krjaan,kdn dn jbtan saya...

    BalasPadam
  33. khilangan dua motosikal di dlm kwsan kuaters polis dn yg mncurinya dn yg trlibat ada lh anak anggota tersebut...jdi saya kena naya dn cara tak lgsung sdh ada rekod polis...jdi sya nk saman malu adakh ia releven atau sbliknya...krana ada unsur2 tidak puas hati antra mjikan dn angota pgkat rendah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kandungan laporan polis tidak menjadi asas yang kuat untuk sesuatu Saman Fitnah. Sekiranya tuan percaya ada elemen salah guna kuasa, maka Tuan boleh membuat laporan kepada Jawatankuasa Disiplin yang terlibat.

      Padam
  34. Assalamualaikum,

    saya telah di tuduh dengan tuduhan melakukan kerosakan harta benda yang tidak saya lakukan dan tiada bukti jelas pada pertuduhan tersebut,nama dan gambar saya telah di viralkan dan saya mendapat malu, apakah yang perlu saya lakukan untuk membersihkan nama saya, penuduh telah membuat laporan polis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh mulakan tindakan fitnah. Hubungi peguam pilihan ataupun hubungi kami di 0193852316.

      Padam
  35. Pelanggan perkhidmatan saya telah menuduh saya di facebook kerana telah mengubah pakej perkhidmatannya , hasil semakan bahagian teknikal mendapati , perubahan itu dilakukan sendiri oleh pelanggan. Dia telah memaki saya dan menggunakan kata2 kesat.

    BalasPadam
  36. Saya telah dituduh melakukan sebaran yang berunsur menyindir dan menghina seseorang. Padahal saya tidak melakukan itu padanya. Dia selalu memerhatikan setiap apa aktiviti saya di media sosial,lantas dia merasakan apa yang saya kongsikan di media sosial itu mengenai dirinya. Saya kongsi foto saya sendiri dan keluarga pun dia melarang untuk tidak melakukan itu. Sekarang saya rasa amat terganggu dan emosi saya terjejas kerana apa sahaja aktiviti yang saya lakukan itu salah.dan dia terlampau masuk campur tangan dalam hal rumahtangga saya. Apa tindakan yg saya perlu buat?

    BalasPadam
  37. Saya nk tanya..boleh kah saya nk saman pengasuh arwah ank saya.. kerana kecuaian dia..ank saya di dera oleh suami nya atas siksaan fizikal dan seksual..ank saya umur 11bulm..pless tolong saya
    Ank saya dh meninggal

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buat laporan Polis secepat mungkin. Berikan kesemua bukti yang ada. Nak saman untuk kecuaian pun boleh.

      Padam
  38. Mertua sy fitnah sy punca hubungan suami renggang dgn adik beradik. Mertua ckp sy yg menghasut suami,sayalah punca suami jadi begitu. Sy dh terlalu lama bersabar dgn mulut mertua yg menjaja cerita sy. Padahal sy takde masa buat begitu. Saya stress hadap orang bermuka2 ni. Saya nak saman fitnah, malu,boleh ke? Saya ada bukti rakaman suara dia tengah burukkn2 saya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Puan perlu mempertimbangkan tindakan kerana kos saman fitnah tidak murah.

      Padam
    2. Boleh saya tahu apa perlu buat? Sediakan bukti? Saksi? Perlu report polis dulu?

      Padam
    3. Boleh adakan konsultasi dengan peguam untuk langkah lanjut. Hubungi 019 3852316.

      Padam
  39. Salam sejahtera, saya sebagai golongan berpendapatan rendah. untuk berjumpa peguambela, adakah kami akan dikenakan fii konsultasi bagi mengenalpasti jenis kes? dan pada kebiasaannya berapakah kadar bayaran yang dikenakan kerana saya mempunyai bukti2 fitnah yang kukuh. tertuduh yg tidak dikenali dengan menggunakan nombor 01288720XX telah menyebarluas cerita yang tidak benar mengenai saya hingga ramai yang mempercayai dan membenci saya. Sedangkan saya tidak mengenali tertuduh, dan tidak pernah melakukan apa yang tertuduh maklumkan kepada rakan2 saya. dan paling teruk sekali, tertuduh telah memalsukan notis panggilan mahkamah dan surat polis terhadap saya dan menghantar melalui email rasmi syarikat. Bagaimana cara saya hendak mengesan tertuduh yang saya sendiri tidak pasti siapa pemilik nombor tersebut?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Harga fi konsultasi kami adalah berpatutan malah boleh dibincangkan dengan lebih lanjut jika perlu. Walau bagaimana pun tuan juga mempunyai pilihan untuk menggunakan khidmat Jabatan Bantuan Guaman. Semoga dipermudahkan urusan.

      Padam
  40. Salam cik/en/pn saya nak Tanya boleh ke suami saya membuat fail saham malu/fitnah kepada adik tirinya . kerana menfitnah suami saya membuat status whatapps yg mengatakan suami saya pernah memberi mesej atau mengajak beliau melakukkan hubungan haram sedang suami saya takpernah melakukan sebegitu .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Sekiranya apa yang disebarkan itu fitnah dimana cik pasti ianya adalah tidak benar dan ianya telah disebarkan kepada orang ramai, maka cik boleh merujuk kepada peguam untuk memulakan tindakan. Namun cik perlu menilai samada untuk memulakan tindakan itu berbaloi atau tidak kerana kos guaman untuk saman fitnah adalah tinggi

      Padam
  41. Salam nk tnya, kalo gmbr2 sya sering diabkan (body shamming) di dlm group whatsapp oleh individu tak bertanggungjawab, blh saya saman individu trsebut? Kalo boleh bgaiman prosedur nya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh buat laporan ke SKMM untuk penyalahgunaan media sosial dan menggunakan gambar tanpa kebenaran.

      Padam
  42. Asskum ...soalan saya .

    Gambar saya telah di viral di FB sebanyak 2 kali atas alasan saya tidak membayar hutang c pemviral sedangkan saya ada membayar hutangnya mengikut kemampuan saya. Apakah tindakan yang boleh saya lakukan agar gambar saya tidak d manipulasi oleh sipemviral ???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buat laporan ke SKMM kerana penyalahgunaan media sosial dan menggunakan gambar tanpa kebenaran.

      Padam
  43. Salam..saya ingin bertanya. Adik Saya telah ditahan polis kerana dituduh pecah rumah berdasarkan cctv. Gambar cctv kabur dan saya tak bersalah.saya direman selama 4 hari. boleh ke saya saman fitnaj kepada pemilik rumah tersebut?

    BalasPadam
  44. assalam , saya hendak bertanya . seorang individu telah memalukan saya di dalam satu group whatsapp dengan membuka aib saya . jadi nya, patut kah saya mmbawa nya ke mhkmh utk saman malu ??? mohon pencerahan . tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Sekiranya apa yang disebarkan itu fitnah dimana cik pasti ianya adalah tidak benar dan ianya telah disebarkan kepada orang ramai, maka cik boleh merujuk kepada peguam untuk memulakan tindakan. Namun cik perlu menilai samada untuk memulakan tindakan itu berbaloi atau tidak kerana kos guaman untuk saman fitnah adalah tinggi

      Padam
  45. Saya hendak bertanya...assalamualaikum. boleh kah saya membuat saman malu kpd seseorg yg yelah membuka aib saya di hadapan ank2 dan kakak saya. Walaupun perkara itu ada berlaku..tp dari hari itu saya tertekan dan malu dalam keluarga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Saman Fitnah hanya boleh dimulakan sekiranya ada fitnah. Sekiranya apa yang disebarkan itu fitnah dimana cik pasti ianya adalah tidak benar dan ianya telah disebarkan kepada orang ramai, maka cik boleh merujuk kepada peguam untuk memulakan tindakan. Namun cik perlu menilai samada untuk memulakan tindakan itu berbaloi atau tidak kerana kos guaman untuk saman fitnah adalah tinggi

      Padam
  46. Hai saya nak tanya, sekiranya pasangan saya tipu saya yang dia pernah ada anak luar nikah dengan perempuan lain. Lagi 4 bulan kami akan melangsungkan perkahwinan. Saya dapat tahu kerana perempuan tersebut meminta wang untuk membeli keperluan anaknya. Saya terpaksa batalkan perkahwinan kerana dia sorok dan menipu tentang anaknya itu. Saya juga terpaksa menanggung malu dan semua persiapan. Apakah tindakan yang saya boleh lakukan untuk dapat hak saya balik kerana terpaksa menanggung segala perbelanjaan dan kata-kata orang sekeliling?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh cuba untuk memfailkan tindakan saman sivil untuk mendapatkan semula kos yang dikeluarkan untuk perkahwinan.

      Padam
  47. Assalamualaikum. Good Evening. If someone post bad things about my family member (at twitter), can i press charges? He even use bad language at that post.
    Name : Ain Raizul
    Email: aiyinrayzoul@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. It is advisable to you lodge a complaint to SKMM for misuse of social media.

      Padam
  48. Hii bolehkah saya terus saman seseorang tanpa menghantar surat/notis tuntutan terlebih dahulu...atau perlu hantar notis tuntutan terlebih dulu .trma kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh. Kecuali sekiranya ada perjanjian yang mensyaratkan notis tuntutan.

      Padam
  49. Assalamualaikum, adakah saya boleh mengenekann tindakan terhadap individu yg tidak dapat dikenal pasti kerana mereka telah hasilkan "Sticker" di WhatsApp yang boleh menjatuhkan air muka saya dan kewujudan sticker itu tanpa pengetahuan saya. Adakah ada pihak yang boleh membantu siasat siapa dalang yang buat perkara tersebut?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk mengambil tindakan undang-undang keatas individu yang yang tidak dikenali adalah sukar. Boleh merujuk kepada SKMM untuk meklumat tentang penyalahgunaan media sosial.

      Padam
  50. Assalamualaikum WBT, Just nak tanya..saya dituduh mencuri buah di tempat tinggal saya.

    23/11 - Pengadu mendapati lori buah telah dipecah dan beberapa buah kotak buah telah dicuri.
    24/11 - Pengadu membuat siasatan sendiri dengan mencari bahan bukti di kawasan pembuangan sampah.Pada malamnya, pengadu telah menjumpai kotak buah beliau di tempat pembuangan sampah
    24/11 - Saya(Tertuduh) telah mengemas rumah dan membuang semua sampah dari rumah saya. dalam sampah saya, ada percel pembelian barangan online yang tertera nama saya yang telah dibuang ke tempat pembuangan sampah
    24/11 - Pengadu telah mendapati, sampah saya ada dalam kotak beliau dan mebuat laporan polis.
    26/11 - Polis telah datang kerumah saya, ketika itu hanya wife ada dirumah dan ingatkan scammer. wife tak nak bagi kerjasama kepada pihak polis sebab polis pakai baju preman.
    26/11 - pengadu telah menjaja nama saya sebagai pencuri buah sebab sampah saya ada dalam kotak yang beliau claim kotak buah dia.

    mohon nasihat boleh ke saya ambil tindakan undang2?

    BalasPadam
  51. Assalamualaikum tuan/puan.. saya ingin bertanya.. beberapa tahun yang lepas saya telah dikeluarkan waran tangkap dan disuruh menyerah diri kepada pihak polis diatas kesalahan jenayah yang melibatkan kes curi kabel dan motosikal. Diatas kes itu telah mengeluarkan gambar berukuran pasport nama penuh dan maklumat peribadi lengkap saya di beberapa syarikat akhbar. Dengan tajuk yang menulis PENJENAYAH BURUAN POLIS SERTA PERKARA YANG MENUDUH SAYA MELAKUKAN JENAYAH CURI KABEL DAN MOTOSIKAL TANPA BUKTI. DAN SELEPAS KELUAR WANTED DI AKHBAR TERUS SAYA KE BALAI POLIS MENYERAH DIRI DAN MEMBELA DIRI KERANA ITU ADALAH TUDUHAN YANG TIDAK BENAR DAN SAYA DILEPASKAN TANPA SYARAT KERANA TUDUHAN ITU 100% ADALAH TIDAK BENAR DAN OLEH SEBAB ITU ORANG KAMPUNG SERTA SELURUH YANG MENGENALI SAYA DATANG BERJUMPA SAYA DAN BERTANYA ADAKAH SAYA MELAKUKAN JENAYAH ITU. SEJAK ITU RAMAI KENALAN SERTA YANG MENGENALI SAYA HILANG KEPERCAYAAN TERHADAP SAYA DAN REPUTASI LATAR BELAKANG SAYA SUDAH MUSNAH. SAYA INGIN BERTANYA ADAKAH SAYA LAYAK MEMBUAT SAMAN MALU TERHADAP SYARIKAT2 AKHBAR YANG MENYEBAR GAMBAR SERTA BERITA PALSU TENTANG SAYA APAKAH SAYA BOLEH AMBIL SEBARANG TINDAKAN YE TUAN/ PUAN. SEKIAN DARI SAYA TERIMA KASIH

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perlu pastikan siapa yang membuat senarai wanted di akhbar itu. Sekiranya dapat dipastikan, saya berpendapat tuan mempunyai kes untuk saman fitnah.

      Padam
    2. Terimankasih kerana memberi respon atas soalan saya.. Bermaksud saya boleh.mengemukakan fail kes saman fitnah. Walaupun sudah lama kes itu saya tidak membuat sebarang tindakan.. jika saya.dapat mengemukakan orang yg membuat senarai wantedntersebut.beerti kes boleh difailkan.. jika pihak akhbar sendiri yang membuat berita yg tak benar mengenai saya adakah saya boleh membuat tuntutan kepada pihak akhbar tersebut.n?

      Padam
  52. Assalam tuan.saya seorang perempuan yang telah dijanjikan untuk bertunang.tetapi dibatalkan kerana si dia telah mempermainkan saya.persiapan tunang telah hampir dibuat.keluarga dan sedara mara semua sudah tahu .ia mengaibkan saya dan keluarga.saya juga berasa tertekan sehingga menjejaskan kesihatan dan emosi saya .adakah saya boleh mengambil saman malu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tidak boleh ambil tindakan saman malu. Tetapi boleh ambil tindakan sivil untuk menuntut kos yang telah dikeluarkan untuk majlis.

      Padam
  53. assalamualaikum,tuan saya adalah seorang penjawat awam dan saya telah difitnah secara lisan oleh pihak atasan kepada pihak ketiga iaitu staf bawah jagaan saya dengan niat untuk melaga-laga kan kami, beliau menyatakan tindak tanduk(pihak atasan) yang beliau lakukan adalah perbuatan dari saya,boleh kah saya menerusakan tindakan undang undang terhadap pemfitnah walau saya merasakan tiada apa apa kerugian terhadap saya kerana staf bawah jagaan saya telah mengetahui kebenarannya..minta pandangan tuan.tq

    BalasPadam
  54. salam, saya telahpun membuat tuntutan gaji dan pampasan penamatan kerja secara tidak adil di JPPP. Selepas majikan berkeras ingin membawa kes ke labor court, saya telah memuatnaik status whatsapp hanya mempersoalkan keputusan majikan menamatkan perkhidmatan saya dan saya juga tidak menamakan nama majikan dan pihak2 berkaitan dalam status tersebut. Saya ingin bertanya, bolehkah majikan membuat saman fitnah terhadap saya berkenaan status whatsapp tersebut ? dan bagaimana cara saya perlu menghadapinya ? saya tidak ada kerja dan tidak berpendapatan buat masa sekarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekiranya apa yang dimuat naik itu mengandungi kenyataan yang boleh ditafsirkan sebagai fitnah, tindakan saman fitnah boleh di ambil.

      Padam
  55. As salam, mohon pencerahan. Adakah boleh saya mengambil tindakan makhamah ke atas superior saya atas sengaja memalukan saya dengan melemparkan kertas kerja di hadapan 3 kakitangan (staf) dgn mengeluarkan kata bahawa beliau sendiri yg akn menyediakan kertas kerja tersebut, and walau bagaimana pun kertas kerja yg telah di bentang kan kpd jawatan kuasa ada 100% hasil kerja saya sebelum ini yg telah dilemparkan. saya beranggapan beliau sengaja memalukan saya kerana beliau mempunyai kuasa dan boss..

    BalasPadam
  56. Saya berkerja sebagai driver..pada majikan tersebut..tertekan dgn gaji yg diberi..kerna potongan yg di buat undang undang sendiri oleh majikan..contoh bawa bas.1 trip kira rm 8.00 kalau jln 5 trip majikan kata 4 trip dia punya.dan kita hanya dpt 1 trip.i.jadi bikalau sehari jln cuma 4 trip majikan kata itu semua dia punya..jadi saya hanya makan basic.yg mana 1200..sepatutnya gaji boleh 2000+++tetapi telah dimakan oleh majikan kira kira 600/700 sebulan apa perlu dibuat utk ambil tindakan

    BalasPadam
    Balasan
    1. perlu lihat pada perjanjian perkhidmatan. Boleh buat laporan ke Jabatan Sumber Manusia.

      Padam
  57. Jika berkeras.perkerja yg di pilih majikan..supervisor akan membuat kerja kita susah dgn cara pisikologi membuat jadi tertekan hinga berhenti..apa perlu dibuat agar gaji kita tidak dimakan.berlakunya penipuan didalam perkiraan soal gaji.

    BalasPadam
  58. Tuan, kawan saya & 11 org lelaki lain lagi telah difitnah melakukan hubungan yg tidak senonoh terhadap seorang wanita, wanita tersebut sudah buat laporan polis. Tuduhan die boleh mengakibatkan kwn sy hilang pekerjaan & jika disabit akan dipenjarakan / denda. Bolehkah kwn saya nak fight & saman malu terhadap wanita tersebut?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tidak boleh. Namun adakah kawan tuan sudah mempunyai peguam untuk membelanya di Mahkamah? Boleh hubungi kami.

      Padam
  59. Seandainya seorang individu itu dgn sengaja menipu dan mempermainkan perasaan serta mengherdik di tmpt awam hingga menimbulkan rasa malu terhadap org yg ditipu itu, adakah dia blh disaman malu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekiranya ada kata kata yang boleh ditafsirkan sebagai fitnah, boleh ambil tindakan.

      Padam
  60. Saya ada masalah mengenai jiran yg bermasalah. Mereka suka membuat bising dgn membunyikan motosikal mereka kuat2 di dalam kawasan rumah (porch kereta) itu tak termasuk bunyi tukangan lagi. Apa yang pelik mereka repair moto mereka sendiri. Umpama motor mereka hari2 ada masalah. Persatuan penduduk sudah tegur mereka tapi mereka tetap buat perkara yg sama. Mereka melakukan perkara ini tidak kira waktu sedangkan mereka hanya menyewa sahaja. Saya dan jiran2 yg pemilik rumah sendiri pun tidak berapa selesa dengan cara mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh ambil tindakan saman Public Nuisance (mengganggu ketenteraman awam) terhadap pemilik rumah dan juga penyewa.

      Padam
  61. Hello,
    Sya ada masalah yg mengganggu dan membuat Saya depression,. sya dengan bekas kekasih dah lama berpisah sejak 6 tahun Lalu tapi bekas kekasih atau pun bini dia masih mengganggu Saya. Tapi Saya tak tau siapa sebenarnya yang chat antara dya atau pun bini,. Saya tak pernah sekali pun mengganggu kehidupan rumah tangga mereka sejak mereka berkahwin.. sampai lah sekarang mereka masih lagi mengganggu.. bila mereka whatsapp, Saya akan block, lepas tuh chat abg atau adk sya dekat facebook, mengaibkan tentang Masa Lalu sya.. Saya depression, tak tau nak buat apa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekiranya cik mengalami kemurungan saya sarankan dapatkan rawatan segera.

      Padam
  62. assalam abg ipar suami sy telah share status di laman Facebook sy merupakn video mengenai pembelian kereta sebagai hadiah ulangtahun pertama perkahwinan kami. suami sy bru mengeluarkan simpanan kwsp umur 55 thn. abg ipar suami sy ade memberi komen distatus sy berbunyi`xkn 2 biji je keluar untuk isteri pertama xde ke'.sy telah membalas komen beliau menyatakn knp xtye adk tn. suami sy telah memberi bahgian untuk adk tuan. sblm bertanya mohon siasat dlu. tp beliau xbls malah beliau telah share post sy ke wall nya dan tag 5 org merupakan ister beliau adk beliau anak2 beliau dan sepupu beliau. caption yg ditulis berbunyi `takkan untuk isteri pertama takde kot??????ape motif beliau share status sy.nk mengaibkn sy? Dan lebih dasyat lagi elepas beliau share status sy pd 22nov2020 Dan pd 24Nov2020 isteri petama iaitu madu sy telah memfailkn tuntutan fasakh keatas suami sy dgn alasan kami bernikah tanpa persetujuan beiau Dan beliau terasa dianiaya. untuk pengetahuan tuan kami bernikah dengan kebenaran Dan mendapat perintah mahkamah selepas suami sy memohon kebenaran poligami di mahkamah rendah syariah seremban.semasa sessi mahkamah isteri pertama tidak pernah hadirkan diri untuk sebarang bantahan. sy benar2 tertekan dgn tindakan mereka.saudara mara kwn2 bertanya knp jd begini seolah2 sy punca isteri pertama memohon cerai fasakh.suami sy ak pernah gagal menjalankan tanggungjawab memberi nakah untuk isteri pertama Dan juga sy isteri kedua.

    BalasPadam
  63. Hai. Saya telah difitnah oleh individu kerana mengambil duit organisasi untuk membina rumah dan tuduhan ini tidak benar sama sekali. Individu ini menjaja cerita ini ke seluruh kampung. Bolehkah saya failkan saman fitnah kerana reputasi baik saya memang terjejas.

    BalasPadam
  64. assalam tuan/puan. saya nak bertanya jika orang yang ingin mengaibkan kita dan menceritakan , menyebarkannya kepada keluarga dan orang lain, apa yang perlu dilakukan? masalah ini mengganggu emosi dan memberi tekanan. lagi malu selepas keluarga mendapat tahu. turut memfitnah dengan menyatakan mengambil duit dan melakukan perkara lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekiranya ada kata kata yang boleh ditafsirkan sebagai fitnah, boleh ambil tindakan.

      Padam
  65. Assalamualaikum tuan/puan,saya nak tanya jika kita di maki hamun melalui whatsapp boleh kah kita saman malu terhadap individu tersebut.

    BalasPadam
  66. Assalamualaikum sy ada pertanyaan mengenai masalah sy dgn penjamin sy apabila dia telah upload d laman sosial mengenai saya melarikan diri dr hutang sy wlupun sy dh berjanji akan bayar hutang tersebut cuma sy xde duit masa tu..sekiranya mcm tu blh ke sy failkan saman malu pd dia sbb aibkan sy d media sosial?

    BalasPadam
  67. assalamualaikum saya ingin bertanya, suami saya telah difitnah oleh ibu dan bapa saya dengan mengatakan suami pernah meraba adik perempuan saya. hal ini saya ketahui dari salah seorang ahli keluarga bapa saya sendiri. dia bertanya kepada saya terlebih dahulu dan kemudian bertanya kepada suami, adakah suami ada melakukan? suami terkejut akan tindakan kedua ibu bapa bertindak dengan memfitnah dan mengaibkan ke seluruh keluarga bapa saya kerana bapa tidak merestui perkawinan baru saya dan meminta saya kembali nikah dengan bekas suami yang panas baran, culas tanggungjawap dan cepat naik tangan. kerana bekas suami membeli bapa saya dan keluarga saya dengan duit supaya bapa saya memujuk untuk saya membatalkan perkawinan dengan suami kini dan kembali kepada bekas suami saya yang bermasalah. kerana ketetapan pendirian dan menyayangi suami kini saya meneruskan perkawinan suami kini yg jauh alhamdullilah lebih baik daripada kehiduan saya yg terdahulu. apakah saya boleh memfailkan fitnah ke atas kedua orang tua saya dan keluaraga saya supaya contoh seperti ini tidak menjadi ikutan oleh ahli keluarga saya yang lain. pihak keluarga sebelah suami saya tidak ketahui akan hal ini. saya merayu dan memohon agar suami tidak menceritakan hal ini bimbang akan mengeruhkan keadaan. apakah tindakan yg sewajarnya ke atas kedua orang tua saya? mohon nasihat dan pencerahan. ini melibatkan aib dan maruah suami saya

    BalasPadam
  68. Assalamualaikum.
    Ada sebuah syarikat telah menfitnah saya memandu 3 buah kenderaan mereka yang telah di beri saman oleh pihak JPJ dan Syarikat tersebut selesaikan saman dgn menggunakan data peribadi saya tanpa pengetahuan saya.Disebabkan perbuatan mereka lesen memandu saya telah di senarai hitam dan di gantung selama 8 bulan kerana telah mencapai mata demeret.Perkara ini telah menyusahkan saya dan tidak dapat lagi bekerja kerana saya berkerja sebagai pemandu lori.pertanyaan saya bolehkah saya menyaman fitnah syarikat tersebut?

    BalasPadam
  69. Salam tuan.. saya aeorang ajk masjid.. PADA Hari khamis Kami seperti biasa buat bacaan yasin selepas solat magrib.. selepas bacaan seperti biasa untuk mnungu solat isyak imam masjid telah membuat sedikit sirah Nabi.. tak smpai 3 mnit memulakan sirah Nabi JABATAN PENGUATKUASA datang Dan menahan semua didlm masjid Dan memberi tahu pnceramah tidak BERTAULIAH Dan perlu di bawak ke JABATAN PENGUATKUASA untuk mngambil keterangan.. dlm masa YG Sama saya Dan 2 lagi ajk turut ditahan.. kami bertiga siberi bon jaminan akta 35 bersubahat.. PADA hal Kami dtg solat Dan bacaan yasin Dan bukan dgr ceramah atau membawak penceramah.. tetapi Di tuduh bersubahat.. PENGUATKUASA mengambil tindakan atas ARAHAN org kenalan untuk jatuhkan imej Kami.. boleh ke Kami ambik tindakan atas hal ini?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kecuali boleh dibuktikan ada niat jahat, kami tak syorkan ambil tindakan saman fitnah terhadap penguasa kerana tugas mereka dilindungi oleh Perlindungan Muktamad

      Padam
  70. assalamualaikum . saya nak bertanya . adakah saya boleh failkan saman malu terhadap ex bf saya yang telah menghantar video aib saya kepada kawan saya serta membuat ugutan kepada saya untuk sebarkan video tersebut ?

    BalasPadam
  71. Assalamualaikum. Saya ingin mengemukakan soalan. Sekiranya seseorang itu menggunakan nama firma untuk membuat dokumentasi sendiri seperti pindahmilik tanpa pengetahuan firma, apakah hukuman atau denda yang akan dikenakan ke atas orang itu? Yuran dibayar oleh client namun begitu tidak diterima oleh firma dan digunakan oleh orang itu. Apakah denda yang selayaknya dikenakan ke atas orang itu. Terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Firma perlu buat laporan polis, kerana ini adalah unsur penipuan.

      Padam
  72. ASSALAMUALAIKUM TUAN, SEKIRANYA SEORANG SUSPEK KES DIBAWAH SEKSYEN 376 ROGOL TELAH DIDAPATI TIDAK BERSALAH SELEPAS KPUTUSAN DNA KELUAR, ADAKAH SUSPEK BOLE BUAT SAMAN MALU TERHADAP INDIVIDU YANG TERLIBAT ATAS SEBAB MENJEJASKAN MARUAH KELUARGA KERANA PENANGKAPAN DIBUAT DIKAWASAN KAMPUNG SUSPEK.. DAN SEKIRANYA BOLEH, MOHON TUNJUK AJAR DRPD TUAN CARA UNTUK MELAKUKAN PROSES TERSEBUT.

    BalasPadam
  73. Assalamualaikum,kalau ada seseorang menjual no tel saya dalam group yang tak senonoh dan setiap hari sye diganggu dengan whatsapp,video call n call dari lelaki yg tak dikenali.ape yg patut saya lakukan?

    BalasPadam
  74. Assalamualaikum,ada seorang pekerja telah menuduh saya tidak memasukkan cuti tahunannya apabila dia bercuti.Sedangkan saya telah menolak cuti tahunannya semasa sedang bercuti.itupun tanpa borang cuti yang diluluskan.namun disebabkan atas faktor tolak ansur maka saya terima juga cutinya.
    Pekerja tersebut juga telah menuduh saya tidak berlaku adil dan menindas terhadapnya.sedangkan perkara tersebut tidak pernah saya lakukan.
    Adakah masaalah ini boleh diambil tindakan Saman Fitnah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekiranya ada kata kata yang boleh ditafsirkan sebagai fitnah, boleh ambil tindakan.

      Padam
  75. Salam tn/pn...klu isteri mengaku telah berzina dgn lelaki lain..dan tidak berani bersumpah menafikan hal tersebut...(ada bukti curang)dan lelaki tersebut tau sy suami kpd isteri sy..apakah tindakan yg bleh sy buat dr segi undang2 syariah dan sivil..?sebab lelaki tersebut telah memalukan kluarga sy dgn berzina dgn isteri sy...lelaki tersebut anggota ATM

    BalasPadam
  76. salam TN kawan saya seorang pekerja kapal syrkt malaysia merupakan penghidap penyakit hiv beliau telah ditamatkan contract atas alasan beliau mempunyai hiv dan rahsia beliau telah disebarkan kpd seluruh kaki tangan anak kapal. beliau juga telah di diskriminasi dan di pinggir oleh pegawai atasan sewaktu berada di atas kapal. adakah tindakan undang undang boleh diambil sekiranya pegawai yang mendiskriminasi adalah warganegara indonesia?

    BalasPadam
  77. Salam.saya nak tnya..adakah seseorang individu yg difitnah ketika situasi kemalangan yg menuduh beliau melanggar terlebjh dahulu.sehingga mengakibatkan kemalangan ngeri.namun bila di periksa cctv serta video orang ramai individu tersebut tidak bersalah..Adakah individu yg dituduh di tempatkan kejadiab blh menfailkan saman malu..selepas video nya direkodkan dan diwawarkan kepada org ramai sebelum kebenaran sebenar terbukti..Minta Penerangan..

    BalasPadam
  78. Assalam tuan baru2 ini gambar ic sy telah diviralkan di ruangan face book page saya anak melaka dan geng viral melaka..sy dpt tau bhawa sy telah diviralkan stlah ade adek bradek sy dan kwn2 sy yg menghubngi sy bttnya kan ttg tuduhan di laman media itu..terpampang jelas ic sy dan juga ayat yg ditulis disitu dgn nama penuh sy bahawa sy telah lari dr membayar ganti rugi yg bukan sy lakukan..sy telah mmbuat laporan polis..sy telah difitnah di aibkan dan dimalukan..kerana di laman sosial tu org yg viral kan sy telah #nama2 kampong dan kwsan perumah dimana sy tgal..disini ingin sy bertnya layak kah sy untuk mnuntuk saman malu kepada org yg memviralkan sy itu..mohon pencerahan..dan harap dapat hubungi sy di talian 0193524903 razif

    BalasPadam
  79. Sekiranya ada kata kata yang boleh ditafsirkan sebagai fitnah, boleh ambil tindakan.

    BalasPadam
  80. Salam tuan, ibu saya merupakan seorang guru dan telah dilantik untuk menjadi bendahari PIBG sekolah. Sekolah telah menerima sumbangan dari kementerian untuk membaik pulih dewan sekolah. Terdapat beberapa perubahan dalam proses mengendalikan urusan tersebut kerana wabak COVID-19, menyebabkan YPD PIBG berasa terdapat salah guna kuasa dalam pengendalian sumbangan. Tanpa memanggil ibu saya untuk meminta penjelasan, YDP telah mengajak semua ahli PIBG untuk buat report polis, SPRM & JPN ke atas pengetua dan juga ibu saya. YDP juga telah meminta IC ahli lain bagi tujuan laporan polis dengan indikasi bahawa sah ibu saya akan masuk penjara. Bahagian integriti telah memanggil ke semua pihak namun tanpa penjelasan dari ibu saya, ketua JPN telah menyatakan tindakan tata tertib akan dikenakan ke atas beliau jika sabit kesalahan. Ibu saya akan menamatkan servis tidak lagi berasa amat tertekan dengan pernyataan ini walaupun beliau yakin, beliau hanya melakukan urusan atas arahan pihak atasan dan takut di jadikan kambing hitam kerana semua cek ditandatangani oleh beliau. Kesihatan beliau menyusut kerana terlalu bimbang akan dikenakan tindakan tatatertib dan reputasi beliau yang tercalar kerana wujudnya persepsi negatif. Wajarkah beliau untuk meneruskan saman fitnah (slander/libel) ke atas YPD berkenaan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Maaf kerana agak lambat response. kes ini bergantung kepada fakta samada mereka mempunyai "niat jahat" atau tidak bergantung kepada fakta kes.

      tuan boleh hubungi En Khalek di talian 0162121202 untuk consultation

      Padam
  81. salam tuan.jika saya buat saman malu tetapi orang yang disaman tiada duit yang dia ada kwsp dan rumah belum langsai

    BalasPadam
    Balasan
    1. tuan boleh hubungi En Khalek di talian 0162121202 untuk consultation

      Padam
  82. salam TN kawan saya seorang pekerja kapal syrkt malaysia merupakan penghidap penyakit hiv beliau telah ditamatkan contract atas alasan beliau mempunyai hiv dan rahsia beliau telah disebarkan kpd seluruh kaki tangan anak kapal. beliau juga telah di diskriminasi dan di pinggir oleh pegawai atasan sewaktu berada di atas kapal. adakah tindakan undang undang boleh diambil sekiranya pegawai yang mendiskriminasi adalah warganegara indonesia?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bo;eh di ambil tindakan. sila hubungi Peguam di talian 0162121202

      Padam
  83. Assalamualaikum tuan.. seseorang telah memalukan saya di laman sosial.. sedang kan perkara itu boleh diselesaikan dengan cara baik..sekarang saya mahu saman malu.. boleh ke?

    BalasPadam
  84. Assalamualaikum tuan. Saya ingin bertanya boleh atau tidak saya saman malu terhadap seseorang yang telah menyebarkan video berkaitan kesalahan saya didalam group whatsapp kerja padahal hal itu boleh diselesaikan dengan cara baik?

    BalasPadam
  85. bo;eh di ambil tindakan. sila hubungi Peguam di talian 0162121202

    BalasPadam
  86. seseorng telah menyindir saya tapi tiada unsur itu saya ataupun gambar saya yang dia post adakah boleh difailkan fitnah dan boleh dibawa ke atas ?

    BalasPadam
  87. asalamualaikum sy nk tanya ttg saman malu..pada 17.08.21 sy tertuduh melakukan samun di stesyen minyak Petron..pada jam 6:35pm anggota polis D9 mengambil di rumah dalam siasatan bukan sy..sy dibebaskan,blh kah saman malu terhadap stesyen minyak tersebut..di sbbkn nama dlm buku nk masuk dalam premis tu sy tulis sekali dengan no telefon..yang penjahat tu xtulis..sy mendapat malu atas org2 sekeliling mengatakan sy menyamun

    BalasPadam
  88. Pada 26.10.2021 Bertempat di kediaman saya K.G. Sugud, saya telah dimaklumkan oleh sepupu saya bahawa penama Juvina dan suaminya bernama Gilbert telah menyebarkan berita palsu dengan menuduh Saya mencuri duit mereka sedangkan saya tidak ada berbuat demikian. Oleh itu, saya datang ke balai buat laporan ini untuk maklum dan penafian serta untuk saman malu kerana beberapa buah kampung memandang rendah akan saya.

    BalasPadam
  89. Assalamualaikum . Izinkan Saya bertanya , kejadian ini baru sahaja berlaku dimana bekas majikan Saya telah menuduh Saya mengambil barang terlarang didalam tandas tempat kerja ( melalui mesej Whatsapp ) . Apakah Saya boleh kemukakan Saman terhadap beliau ? Mohon penjelasan yang lebih teliti .

    BalasPadam
  90. Salam, saya ingin bertanya, tetapi sebelum tu saya nak ceritakan kronologi ringkas kejadian yang telah berlaku, saya baru mendirikan rumah tangga di awal tahun 2020, dan baru menimang cahaya mata, sekembalinya saya ke tempat kerja selepas isteri habis berpantang, ada seorang rakan sekerja saya telah secara lisan mengatakan kepada saya di hadapan rakan sekerja yang lain bahawa anak yg baru dilahirkan isteri saya mungkin bukan zuriat saya,sebahagian kata katanya adalah "" kau yakin kah itu anak kau?, mungkin bini kau sudah dipakai lelaki lain berkali kali sebelum kamu kahwin"", (loghat sabahan) dan kemudian mengatakan kepada saya" "saya kompom bini kau sudah longgar
    sebelum kau dapat sentuh dia" "... Dan dia juga berkata" "saya yakin 100% anak yang kau ada sekarang bukan zuriat kau" "... Soalan saya, apa tindakan yang saya boleh ambil di atas penghinaan ini? Saya telah menyatakan kepada si pelaku akan membuat aduan kepada jabatan dan akan menuntut saman ke atas kenyataan beliau, namu walaupun begitu tiada permintaan maaf dari beliau malah mentertawakan saya. Adakah boleh saya memfailkan saman malu/fitnah?

    BalasPadam
  91. Kabar baik!!!

    Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
    pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

    Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Email saya: teddydouble334@yahoo.com

    BalasPadam
  92. Maaf tuan, nak tanya. Dlm kes sy, sy ada brhbgn dgn suami org tanpa mngetahui stts llki tersbut sbgai suami org. Skrg sy da tiada pertalian apa2 dgn llki tersbut. Ttpi isteri dia upload gmbr sy di fb dan cht org kenalan sy dan mencerita hal itu ini mnyebabkn sy malu di tmpt kerja dan jiran2. Sdgkan sy dan suami dia dah tkde apa2 hbgn. Apa tindakan sy boleh buat ?

    BalasPadam
  93. Saya ingin bertanya boleh kah orang vairel gambar ayah tapi ade anak diye sedang kan banyak gambar ayah diye 1 org.boleh kah saye saman malu

    BalasPadam
  94. Pihak mengurusan syarikat saya telah menghantar email dgn perkataan "don't be a F.......g childish' dan email tersebut juga CC kepada salah seorang pengurusan lain, apabila tidak puas hati dengan jawapan kepada satu satu permasalahan. Adakah dengan penggunaan ayat ini saya boleh saman beliau dan syarikat?

    BalasPadam