TINDAKAN UNDANG-UNDANG DIBAWAH AKTA HAKMILIK STRATA DAN
AKTA PENGURUSAN STRATA (BAHAGIAN 1)
Oleh: Cik Nur Fateha Abd Ghani
Oleh: Cik Nur Fateha Abd Ghani
Terdapat kira-kira lebih daripada 17,000 skim pemajuan strata di seluruh
Semenanjung Wilayah Malaysia dan Wilayah Persekutuan Labuan. Skim pemajuan
strata adalah termasuk kondominium, apartment, rumah flat, rumah kedai, town
house dan juga hartanah “landed strata”.
Kesemua pemajuan strata ini adalah
dikawal dibawah satu perundangan iaitu Akta Pengurusan Strata 2013. Akta ini
berperanan dalam menyediakan satu rujukan dan panduan yang seragam berhubung
dengan penyelenggaraan dan pengurusan sesebuah pemajuan berstrata.
Penguatkuasaan dan kawalselia skim strata adalah terletak
dibawah bidang kuasa Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan Pihak Berkuasa Negeri
(PBN). Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kesejahteraan Tempatan
adalah kementerian yang -bertanggungjawab dalam memastikan keseragaman
undang-undang dan dasar berkaitan penyelenggaraan dan pengurusan bangunan
strata.
Badan Pengurusan Bersama atau juga dikenali sebagai Joint
Management Body (JMB) adalah badan pengurusan yang terdiri daripada pembeli dan
pemaju. JMB ditubuhkan selepas Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) pertama dibuat
oleh Pemaju. Kemudiannya, satu Perbadanan Pengurusan atau Management
Corporation yang merupakan badan pengurusan yang terdiri daripada
pemilik-pemilik petak dan ditubuhkan secara automatik selepas pembukaan buku
daftar strata.
UNDANG-UNDANG TERPAKAI
Rujukan undang-undang yang terpakai adalah Akta Pengurusan
Strata 2013 (Akta 757) dan juga Peraturan-peraturan Pengurusan Strata. Badan Pengurusan dinasihatkan agar mendapatkan salinan Akta dan Peraturan-Peraturan Pengurusan ini bagi kemudahan rujukan.
Namun begitu, saban hari pelbagai permasalah timbul
berkenaan dengan skim pemajuan strata. Antara masalah utama yang dihadapi oleh
pihak Badan Pengurusan (JMB) mahupun Perbadanan Penguruan (MC) adalah kegagalan
untuk membuat bayaran yuran penyelenggaraan (maintenance) kepada pihak sepatutnya.
Kegagalan untuk membuat pembayaran yuran penyelenggaraan dengan baik selalunya akan menyebabkan kesukaran bagi pihak Badan Pengurusan untuk menguruskan kediaman dengan lancar. Apatah lagi terdapat pemilik-pemilik strata yang memandang enteng terhadap tanggungjawab untuk membayar yuran penyelenggaraan kepada pihak Badan Pengurusan.
Jadi, dari segi undang-undang, apakah langkah-langkah yang boleh digunakan oleh pihak Badan Pengurusan untuk menangangi masalah kegagalan pemilik-pemilik strata untuk membuat pembayaran maintenance?
TINDAKAN YANG BOLEH DIAMBIL
Diantara langkah-langkah yang boleh diambil oleh pihak
Badan Pengurusan keatas pemilik strat yang gagal membuat bayaran maintenance adalah seperti
berikut:-
(a) Menyekat kad akses yang dimiliki oleh pemilik-pemilik strata yang gagal membuat bayaran;
(a) Menyekat kad akses yang dimiliki oleh pemilik-pemilik strata yang gagal membuat bayaran;
(b) Satu Notis Tuntutan (samada melalui Badan Pengurusan ataupun pihak Peguam) boleh dikeluarkan kepada “defaulter”
yang gagal menjelaskan bayaran;
(c) Pihak badan pengurusan boleh juga membuat tuntutan
terhadap “defaulter” dengan membuat tuntutan di Tribunal Perumahan Strata. Meskipun begitu, Tribunal hanya boleh
mendengar isu-isu yang terkandung di dalam Jadual Keempat dengan syarat
tidak melebihi RM250,000 dalam awards. Ini bermakna jika pampasan itu
melebihi RM250,000, maka Tribunal tidak mempunyai kuasa untuk mendengar kes
anda dan anda harus mendapatkan khidmat guaman.; dan
(d) Tindakan saman sivil di mahkamah juga boleh kenakan
kepada “defaulter”.
Untuk makluman lebih terperinci mengenai tatacara tindakan yang boleh diambil oleh JMB terhadap pemilik unit yang enggan membuat bayaran, anda boleh hubungi kami di talian 03-41425281.
Untuk makluman lebih terperinci mengenai tatacara tindakan yang boleh diambil oleh JMB terhadap pemilik unit yang enggan membuat bayaran, anda boleh hubungi kami di talian 03-41425281.
bagaimana sekiranya pemaju yg mengutip caj penyelenggaraan tidak membuat/melakukan kerja-kerja penyelenggaraan seperti yg sepatutnya? Apa hak saya/kami sebagai penduduk dibawah akta pengurusan strata?
BalasPadamTuan Asyraf Wahab. Pada pendapat kami, sekiranya pembayaran caj penyelenggaraan dibuat tetapi Tuan mempunyai bukti bahawa JMB tidak melakukan kerja penyelenggaraan, Tuan boleh memfailkan aduan ke Tribunal Pengurusan Strata.
PadamJika saya mempunyai insurance sendiri berkaitan dengan kebakaran & kerosakan rumah, adakah menjadi satu kesalahan dimana saya tidak membuat bayaran kepada pihak JNB berkaitan insurance kelompok yang diambil oleh pihak JNB. Wajarkah saya membayar insurance tersebut sedangkan saya tidak memerlukannya?
BalasPadamBagaimana sekiranya kebocoran paip air berlaku yg ber punca dari tingkat atas, Dan Siapa yg perlu menanggung kos pembaikan tersebut, sedang pemilik tingkat atas tidak mahu bertanggungjawab. Dan ada pulak pemilik lain mahu pemilik rumah bawah yg menanggung kos tersebut Sedangkan air sudah melimpah masuk ke rumahnya?
BalasPadamMengikut undang-undang, sekiranya tempoh DLP telah tamat maka pemilik tingkat atas perlu bertanggungjawab sekiranya dia tidak boleh membuktikan kebocoran bukan disebabkan oleh unit beliau. Namun ada proses-proses yang perlu dipatuhi terlebih dahulu mengikut Akta Pengurusan Strata.
PadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
PadamMohon rujukan pihak tuan,saya memiliki rumah strata jenis landed dan perlu membayar kos penyelenggaraan mengikut keluasan tanah iatu hampir 3kali ganda dari lot tengah tetapi dimaklumkan tiada aktiviti penyelenggaraan dalam kawasan tanah saya, betul ke terdapat undang2 spesifik menyatakan perkara terbabit atau boleh ke saya pertikaikan perkara tersebut kepada pihak JMB.
BalasPadamTuan, saya telah didakwa oleh majikan kerana membuat beberapa kesalahan. Namun ianya tiada bukti yang jelas dan saya tidak melakukan perkara yang ddidakwa atau dituduh. Boleh ke jika menggunakan seksyen 499 Kanun Keseksaan bagi menyaman fitah tersebut?
BalasPadamSaya ingin bertanya, sekiranya owner unit yang ada tunggakan merayu untuk menyelesaikan tunggakan secara ansuran disamping menjelaskan bil semasa dan pihak JMB menolak permohonan berkenaan. Apa harus pihak owner lakukan? Tunggakkan terjadi kerana owner kehilangan pekerjaan dan tidak mampu membayar sebelum ini. Terima kasih.9
BalasPadam